Historien om Nordkapp

Dine sommerminner på sjøen siden 1966.

Med røtter tilbake til 1966 har vi i Nordkapp en stolt og rik tradisjon for båtbygging. Merkevaren Nordkapp ble først registrert i Oktober 1966, oppkalt etter holmen Nordkapp ved Hankø i Østfold. Selskapet som produserte Nordkapp-båtene den gang her Nordsjøplast AS og var eid av Godberg Larsen i Sarpsborg, Norge. Båtene ble designet av Otto Scheen, og den første Nordkapp-modellen ble lansert sent 1966.

De første båtmodellene fra Nordsjøplast var Speed 14, Sport 16 og King 17, hvor King 17 var tilgjengelig både som daycruiser og hardtop.

I etterkant av introduksjonen av de tre første modellene kom flaggskipet King 22 DC. Denne båten ble raskt populær og tok markedet med storm. Nordsjøplast produserte imponerende 1000 båter totalt per år, og vi introduserte i denne perioden flere populære modeller som Comtesse 20 og Crown 36, vår største og eneste seilbåt noensinne.

Nordkapp ble raskt kjent som fritidsbåtprodusent i Skandinavia, og vi eksporterte båter til Danmark, Sverige, Finland, Tyskland, Sveits og Østerrike. Det da unge selskapet la også da grunnlaget for en mulig utvidelse til USA.

Journalistene ga ofte Nordkapp-modellene merkelappen "elegant og moderne", samtidig som skrogene har fått gode skussmål for sine gode egenskaper i sjøen. Dette har vært en fellesnevner for våre modeller siden 1966.

Nordkapp-fabrikken på Sundløkka, tidlig på 1970-tallet

Året 1973 var et vendepunkt for mange bedrifter da oljekrisen slo inn og farten i markedene ble markant senket. I etterkant av krisen ble Nordkapp-merkevaren solgt til AliCraft i Arendal, og hele produksjonen ble flyttet fra Sarpsborg til nettopp Arendal.

AliCraft produserte Nordkapp-modellene frem til selskapet gikk konkurs i 1986. 

Nordkapp-modellene hadde da opplevet fantastisk popularitet i 1960- og 1970-årene, men fikk en stødig nedgang mot den definitive stoppen  produksjonen i 1986. 

Ikke lenge etter, i året 1990, ble merkevaren Nordkapp kjøpt av Ronny Antonsen fra Sarpsborg og gitt nytt liv. Selskapet Nordkapp Boats AS ble etablert og kort tid etter inngikk Antonsen et suksessfullt samarbeid med designeren Espen Thorup, og de to satt seg raskt ned for å begynne på den første båtmodellen fra "nye" Nordkapp.

I samarbeid med Otto Scheen, designeren av modellene fra Nordkapp i 1960- og 70-årene ble den nye båten Premiere 730 lansert i 1993.

Begynnelsen av 1990-tallet gikk med til utviklingen av nye modell-serier og Nordkapp lanserte flere viktige modeller i denne perioden. Flere av disse modellene sees rundt om i fjordene den dag i dag. I tillegg til Premiere ble modellene Vitesse og Comtesse produsert og de første modellene i modellseriene Enduro og Avant kom til liv i denne perioden. Avant- og Enduro-seriene er med oss den dag i dag, nesten 30 år senere, og modellene som la grunnlaget for dagens modeller var Avant 490, Avant 590 og Enduro 590. 

I 1999 inngikk Nordkapp Boats AS et partnerskap med Mirage Boats i Polen. Mirage Boats var en fabrikk med båtproduksjon i Augustow, Polen, og det nye samarbeidet sørget for forbedrede produksjonsmuligheter. Samtidig gikk vi inn i et samarbeid med Evinrude, hvorpå alle Nordkapp-modellene ble utstyrt med Evinrude-motorer. Dette samarbeidet ble gjort mulig gjennom Evinrudes norske importør, Fische Marine (senere Frydenbø Marine).

Milleniumskiftet ga også Avant- og Enduro-modellene en facelift og et mer moderne utseende. Dette markerte også en ny design-æra for våre Nordkappmodeller, med skarpere linjer og mer kjøreglade V-skrog. Flaggskipet i denne nye æraen var Noblesse 760 som ble introdusert i 2005 og var første modell ut i Noblesse-serien. Dette ble raskt vår mest populære båt og produksjonen av Noblesse 760 gikk helt frem til 2014 da båten ble erstattet av Noblesse 790.

Fritidsbåtmarkedet vokste raskt i perioden 2005-2008 og Nordkapp-modellene ble stadig med etterspurt. Dette forsterket seg i etterkant av finanskrisen 2008-2009 og vi lanserte i denne tidsepoken nye modeller som Vitesse 850, Noblesse 620 og Noblesse 650. Avant- og Enduro-serien fikk også nye oppdateringer i denne perioden.

Nordkapp Vitesse 850, vårt flaggskip under 2000-tallet

i 2011 ble en ny, spennende båt lansert. Enduro 760 ble introdusert til markedet og satt en ny standard for hva en skjærgårdsjeep skulle inneholde. Det revolusjonære designet hvor skjærgårdsjeepen ble kombinert med komforten og løsningene fra daycruiseren ga båten egenskaper som vi tidligere ikke hadde sett av denne typen båt. Den store kabinen, ferskvannstank kombinert med vask, og toalett ga nye muligheter for båtbrukerne. Designen markerte nok engang et skifte mot ny, moderne design for Nordkapp-modellene og dagens designspråk ble tydeligere med denne båten.

Utviklingen av Enduro 605 ble gjort ferdig i 2013 og båten ble presentert våren 2014. Den ble en umiddelbar suksess og fikk prisen "årets motorbåt" i lanseringsåret. Juryen la vekt på båtens design, kjøreegenskaper og smarte løsninger. Senere dette året ble også Noblesse 790 lansert som etterfølgeren til den populære 760.

Vi introduserte også to nye modeller i 605-serien, nemlig Avant 605 og Noblesse 605 i årene etter Enduro 605 ble lansert. Disse modellene deler det anerkjente skroget med sin søster Enduro 605.

I 2017 la designeren Espen Thorup og Nordkapp grunnlaget for en ny og oppdatert design-strategi for modellene som skulle følge. Den første modellen ut med nytt formspråk var daycruiseren Noblesse 660, og båten ble lansert i 2018. Båten ble raskt populær og Nordkapp vant igjen "årets motorbåt" med Noblesse 660. 

Noblesse 660 ble raskt etterfulgt av storesøsteren Noblesse 720 som ble lansert i 2019 og denne båten ble raskt en av våre mest populære modeller med en unik kombinasjon av plass og sjøegenskaper. Senere i 2019 ble vårt flaggskip Gran Coupe 905 offentliggjort. Dette var den første styrhusbåten fra Nordkapp.

Høsten 2019 ble det også offentliggjort et skifte av eierskap i Nordkapp Boats da det Bergenbaserte Frydenbø-konsernet kjøpte 80% av selskapet, noe som inkluderte eierskap i båtproduksjonen i Augustow, Polen. Dette ga muligheter til økt ekspansjon og nye strategiske grep ble gjort for å utvikle Nordkapp-merkevaren videre. Ronny Antonsen, eieren og gründeren i det moderne Nordkapp, ga følgende kommentar til Dagens Næringsliv: Vi har jo store ambisjoner om å utvikle selskapet videre og styrke posisjonen, ikke minst på eksport. Da har vi innsett at vi har behov for å inngå i en større konstellasjon for å opprettholde trykket. Finansiering er en nøkkel. Det er jo slik at vi må finansiere forhandlerleddet gjerne i syv-åtte måneder før vi får våre penger når båtene blir solgt til kunden, og det er krevende.

Vårt nåværende flaggskip, Gran Coupe 905

Etter oppkjøpet lanserte vi en ny produktlinje med aluminiumsbåter, med modellene RS 800C, RS 705A og RS 705E. RS-serien bestod i 2020 av aluminiumsskrogene som tidligere var kjent som R-serien. 

Med fokus på økt vekst og kapasitet kjøpte Frydenbø Marine i januar 2022 opp den resterende delen av Mirage Boats og Mirage ble fullintegrert i Frydenbø Marine-konsernet med navnet Frydenbø Boat Production. 

Etter 8 år med utvikling og testing ble vår første serie av RIB-modeller introdusert i mars 2021. Denne serien heter Airborne og første modell ut i 2021 var Airborne 7. I Airbornebåtene er vi opptatt av å kombinere de beste detaljene fra RIB og skjærgårdsjeep med pontong-design og kjøreegenskaper som gir det beste fra to verdener. Airborne ble tidlig en populær båt og anerkjent modell i RIB-markedet.

Etter lanseringen av Airborne 7 ble storesøster Airborne 8 introdusert i 2022. Denne modellen på 8 meter ga muligheter for større plass og mer utstyr. I 2023 ble modellserien utvidet med Airborne 6.3 som ga en kompakt og kjøreglad RIB og hvor det innovative pontongdesignet gir større plass en konvensjonelle RIB-modeller. Airborne har blitt et populært valg blant RIB og Airborne 8 har blant annet blitt valgt som tenderbåt til superyachten M/Y Victorious.

Den siste modellen ut fra Nordkapp kom høsten 2022, med introduksjon fra 2023-sesongen, nemlig Noblesse 830. Noblesse 830 overtok for Noblesse 790, og posisjonerte seg som flaggskipet innen daycruiser-serien. Båten nyter godt av sin størrelse, noe som også gjør at den blir betraktet som en weekend-cruiser godt egnet til lengre turer med høyere grad av komfort. 

Vi liker å utfordre og tenke nytt. Innovativt design og gode løsninger ligger i vårt DNA og definerer vår linje av båtmodeller. Vi setter retning, og lanserte blant annet Gran Coupe 905 V12 da vi så mulighetene med den nye toppmotoren fra Mercury. Gran Coupe 905 V12 er en bekreftelse på vår merkevare og vårt fokus.

Det er derfor vi har laget dine sommerminner siden 1966.