Mercury Verado V12
Vi analyserer verdens største utenbordsmotor
Nordkapp Coupe 905 V12 ble introdusert i 2022 som en av de første båtene med markedets største utenbordsmotor: Mercury Verado V12 på 600 hk. Siden den gang har vi satt motoren på prøve. Med blant annet en uforglemmelig tur til Arktis som skulle presse den 600 hk sterke motoren til sitt ytterste. Her gir vi deg en oversikt over motoren og deler våre tanker etter mange timer med nådeløs testing.
Se vår analyse av Mercury Verado V12.
Et overblikk over Verado V12-motoren
V12 krefter og ytelse
- Den første V12 utenbordsmotoren
- Dreibart undervannshus og enkel, effektivisert montering
- Kan monteres på 27-tommers senter
Automatisk to-trinns girkasse
- Overfører 600 hk til girkassen
- Maks dreiemoment og akselerasjon i første gir
- Lydløst skifte til andre gir for effektiv cruising og toppfart
Uavhengig, dreibart undervannshus
- Gjør det mulig å rotere undervannshuset og propellen uten å flytte motoren over vannet
- Elektrohydraulisk kontroll for umiddelbar reaksjon
- Nøyaktige manøvreringsegenskaper rundt kaier
- Smidig håndtering ute på åpent vann
Kontraroterende propeller
- Ny serie med doble propellmotorer for 600 hk
- Enestående kjøreegenskaper og drivstofføkonomi ved mellomhastigheter
Støydempende teknologi
- Advanced MidSection (AMS) monteringssystem som isolerer støy og vibrasjoner
- Demper induksjonslyder
- Eliminerer nesten all støy fra innsprøytningssystemene
Oppstart av Mercury V12
Et løfte om mer en bare krefter
Verado V12 har et imponerende slagvolum på 7,6 liter og en V12-motor. Men teamet hos Mercury har lagt vekt på å levere mer enn bare rå kraft; Verado V12 har en sofistikert ytelse som er utviklet for å gi en stillegående tur med god drivstofføkonomi. Det gir en båtopplevelse som er både spennende og smidig, og som får tunge båter til å plane raskt og er imponerende i alle hastigheter.
Motoren er spesielt kalibrert for å yte best mulig med 87-oktan drivstoff, som er et mer tilgjengelig og kostnadseffektivt alternativ sammenlignet med drivstoff med høyere oktan. Slik bidrar motorens egenskaper til denne bemerkelsesverdige effektiviteten:
Kontraroterende propeller: V12 Verado har et kontraroterende propellsystem. Det har to propeller per motor som roterer i hver sin retning. Dette designet er nyttig på flere måter. For det første reduserer det forstyrrelser i vannstrømmen, noe som kan føre til tap av effektivitet. I tillegg bidrar de kontraroterende propellene til at motoren kan produsere mer skyvekraft og dermed skyve båten fremover på en mer effektiv måte. Dette gir bedre akselerasjon og ytelse med lavere drivstofforbruk.
Hydrodynamisk design: V12 Verados undervannshus og den generelle motordesignen er optimalisert for minimal motstand gjennom vannet. Den hydrodynamiske effektiviteten reduserer motstanden når båten beveger seg, slik at motoren må jobbe mindre for å holde farten oppe. Effektiviteten bidrar direkte til lavere drivstofforbruk, ettersom mindre kraft går til spille for å overvinne vannmotstanden.
Advanced Range Optimisation (Avansert Rekkevidde Optimalisering / ARO): ARO-teknologi er et sofistikert system som justerer drivstofftilførsel og motorparametere i sanntid for å sørge for at motoren fungerer optimalt under en rekke ulike forhold. Uansett om du kjører i lave hastigheter eller presser båten til det ytterste, finjusterer motoren hele tiden driften slik at den bruker minst mulig drivstoff for den aktuelle aktiviteten. ARO sørger for at hver dråpe drivstoff utnyttes effektivt, noe som forlenger rekkevidden og reduserer behovet for hyppig påfylling av drivstoff.
"To V12 Verado utenbordsmotorer leverte 20% bedre drivstofføkonomi ved cruise enn tre konkurrerende utenbordsmotorer på 425 hk i en båttest."
- Kilde: Mercurys nettside
Denne sammenligningen fremhever drivstoffbesparelser og potensialet for redusert miljøpåvirkning og reduserte driftskostnader, noe som gjør V12 Verado utenbordsmotorer til et attraktivt valg for båtfolk på jakt etter kraft, ytelse og effektivitet.
Nordkapps erfaring med Verado V12-motoren
Sporty og god ytelse er viktige fokusområder i alle Nordkapp-båter. Derfor har vi lagt stor vekt på skrogdesign og vektfordeling, og det er avgjørende å ha riktig motor på hekken for å sikre topp ytelse. Som du sikkert kan forvente, presser vi båtene våre til det ytterste under og etter testing. Det er få båter som har blitt presset hardere enn styrhusbåten Nordkapp Coupe 905 V12, utstyrt med en Verado V12-motor. Erfaringene våre har gitt oss en god forståelse av hvordan motoren presterer over tid. Her er de viktigste erfaringene våre:
Krefter
V12-motoren har, som man kan forvente av en V12-motor, mye krefter. Vi ble overrasket over hvor godt den presterte i alle hastighetsområder. Den har et fint kick i akselerasjonen, og båten går uanstrengt i plan. Selv om motoren har en forbløffende kraft, fungerer den utmerket ved cruise i mellomhastigheter. Og toppfarten er selvfølgelig imponerende og rask å nå. Coupe 905 V12 er en 9 meter lang styrhusbåt som veier rundt 2,5 tonn uten motor. Da vi var i Arktis, lastet vi båten med ni personer, kamerautstyr og skiutstyr, og Verado V12-motoren gjorde det likevel enkelt å sende oss over 50+ knop over Barentshavet.
Pålitelighet
Nordkapp er kjent for sin holdbarhet og kvalitet. Vi forventer ikke noe mindre av motorleverandøren vår, og Mercury har lagt listen som den gylne standarden for utenbordsmotorer. De siste årene har vi utfordret Verado V12-motoren, og vi har ikke opplevd så mye som en hikke fra motoren. Pålitelighet var avgjørende da vi la ut på våre arktiske oppdagelsesferder. Selv i det værharde Barentshavet og i -25 grader Celsius spant Verado V12-motoren selvsikkert til liv hver gang. Under kalde netter ved kai kunne vi enkelt vippe opp motoren slik at den lå over vann i tilfelle fjorden skulle fryse til. Og når vi la ut fra havnen på våre daglige eventyr, følte vi oss trygge på at motoren ville bringe oss hjem fra ekspedisjonene våre.
Drivstoffeffektivitet
Valuta for pengene er alltid i fokus hos Nordkapp. Når vi valgte Verado V12 til Coupe 905 V12, måtte vi ta hensyn til hvor langt du kommer på full tank og hvor mye det ville koste på en blandet tur. Forbruket til Coupe 905 V12 ligger på 82 liter i timen ved 36 knop, noe som er mindre belastende for lommeboken enn mange motorer med lavere HK som vi har prøvd. Til å være et monster på 600 hk har den en overraskende lav appetitt på drivstoff.
Komfort
Vi på Nordkapp har tilbrakt mange timer i skjærgården i Skandinavia med Verado V12-motoren. Når det kommer til komfort, er det de små tingene som imponerer oss. For det første har motoren god støyisolering, noe som gjør den til en stillegående motor. Det betyr at man kan føre uforstyrrede samtaler om bord i båten, selv i høye hastigheter. Vi brukte mange timer på å manøvrere rundt i havnen og på andre utfordrende steder mens vi testet motoren. Vi er glade for å kunne si at båten føles svært responsiv takket være det doble propellsystemet. Båten responderer umiddelbart etter din smak og lar deg enkelt finne riktig plassering når du legger til kai, og manøvrer som å rygge føles intuitive.
Dessuten liker vi det uavhengig dreibare undervannshuset, som gjør at du kan snu båten uten at den øverste delen av motoren beveger seg. Dette gjorde det mulig for oss å lage mer fremtredende badeplattformer til Coupe 905 V12, noe som gir en mer luksuriøs badeopplevelse. Det som er viktigst for oss, er at Verado V12-motoren går som smurt i alle hastigheter.
Ved å integrere Mercury Verado V12 i Nordkapp Coupe 905 V12 ønsker vi å flytte grensene for båtlivets luksus og ytelse. Det dreier seg om å gi en uovertruffen båtopplevelse der kraft, innovasjon og design kombineres for å skape noe helt eksepsjonelt. Denne motoren er ikke bare hjertet i Coupe 905 V12, den er også et glimt inn i fremtiden for båtliv, der kraft, komfort og effektivitet går hånd i hånd.
Sjekk ut hvordan Coupe 905 V12 ble til:
Lær mer om Verado V12 fra Mercury:
Sjekk ut Coupe 905 V12: