Opplev Telemarkskanalen i Nordkapp Enduro 805

En reise gjennom Norge i miniatyr

Telemarkskanalen, ferdigstilt i 1892, er en 105 kilometer lang vannvei som strekker seg gjennom fylket Telemark, fra Skien i sørøst til Dalen i nordvest. Kanalens definitive signatur er de 18 slusene som løfter båter 72 meter gjennom hjertet av Telemark. Den tilbyr en enestående reise gjennom Norges mangfoldige landskap, og for Nordkapp-teamet var det et eventyr fylt med både utfordringer og belønninger. Vi la ut på denne turen om bord i Enduro 805, spente på hva som ventet oss.

Skien sluse: Starten på reisen

Vi begynte vår reise tidlig på morgenen ved Skien sluse, det første inngangspunktet til kanalen. Det var en delt følelse av forventning mens vi forberedte oss på å navigere gjennom slusene oppover kanalen. Teamet var både spent og fokusert, vel vitende om at kanalen ville kreve både oppmerksomhet og koordinasjon. Før vi satte av gårde, tok vi oss tid til å utforske byen Skien, hvor vi definitivt anbefaler å besøke Brekkeparken, de bevarte trehusene i Snipetorp og den vakre Bakkestranda. Utforskningen var forfriskende og satte tonen for dagen. Enduro 805, med sin intuitive håndtering, viste seg raskt å være en pålitelig partner i dette eventyret.

Navigeringen gjennom Skien sluse var vår introduksjon til kanalens mekanikk. Prosessen var enkel, og enhver innledende nervøsitet forsvant raskt da slusen fyltes og båten vår begynte å stige. Etter å ha passert gjennom slusen, la vi til kort ved Hjellen gjestehavn for å strekke på beina og nyte mer av Skiens sjarm før vi returnerte til båten. Denne pausen tillot oss å nyte området og gjorde overgangen og slusepassasjen satte et avslappet tempo for dagen, slik at vi kunne nyte reisen videre gjennom Løveid sluser.

Ulefoss sluser: Et glimt av historien

Ulefoss sluser var vårt neste store stopp, og de kom med en veldig følelse av historie. Å passere det gamle Ulefos Jernverk ga turen et ekstra lag med kontekst – en påminnelse om at denne kanalen en gang var en viktig kommersiell rute. Teamet var i godt humør da vi navigerte gjennom slusene, og snakket om den historiske betydningen og hvor sømløst Enduro 805 håndterte slusingen. Selve slusingen varte kun i 20-25 minutter, men følelsen av å bevege seg gjennom historien var til å ta og føle på. Dette ble forsterket av de store sluseportene i tre, og ikke minst den manuelle håndteringen for å åpne dem.

Eidsfoss sluser

Teamet tok et kort stopp ved Eidsfoss sluser. Dette slusesystemet med to kammer, det andre i Norsjø-Bandak-forbindelsen, var ganske greit å gjennomføre. På dette tidspunktet hadde vi blitt vant til rytmen av å sluse inn og ut. Nederst var det en ventebrygge for fritidsbåter, som ga oss et perfekt sted å ta en pause. Noen av teammedlemmene gikk til og med herfra til neste sluse ved Vrangfoss, og nøt omgivelsene.

Vrangfoss sluser: Hjertet av kanalen

Vrangfoss, det mest omfattende slusesystemet på Telemarkskanalen, var den mest interessante utfordringen på turen. De store slusene, som teller hele fem (5) stykker viste seg å være en jevn prosess for to av oss om bord, noe som gjorde at resten av mannskapet kunne utforske området til fots. Her besøkte vi slusemesterens hus og diskuterte kanalens ingeniørkunst med det lokale personalet. Visste du at du til og med kan leie slusemesterens hytter om sommeren? En interessant ferieidé til neste sommer?

Vi delte en følelse av prestasjon mens vi passerte gjennom hvert kammer, og steg til sammen 23 meter. Enduro 805 viste seg fra sin beste side og vi følte at god kontroll ble spesielt verdsatt her, noe som gjorde det som kunne ha vært en skremmende oppgave til en hyggelig opplevelse.

Lunde sluse: Det sosiale knutepunktet

Lunde sluse brakte oss tilbake til en mer aktiv setting. Området rundt slusen var travelt, med andre båtførere og lokalbefolkning som bidro til den livlige atmosfæren. Vi la raskt til med Enduro 805 og tilbrakte litt tid i land.

Lunde sluse er ideell for familieturer. Her tilbys ziplining, hinderløyper og grillplasser. Hvis du besøker i juni, kan du få med deg Sluserock-festivalen, som retter seg mot ungdom, men også har kjente artister.

Teamet valgte en rolig spasertur langs kanalen før vi tok en rask matbit på Lunde Slusekro, et flott spisested langs Telemarkskanalen.

Kjeldal og Hogga sluser

Slusene ved Kjeldal og Hogga var mindre og mindre komplekse. Kjeldal sluse, en sluse med kun ett kammer, løftet oss tre meter høyere, mens Hogga sluser, med sine to kamre, løftet oss ytterligere syv meter videre inn i reisen.

Vi gjorde flere stopp ved gjestehavner langs kanalen, selv om våre tidsbegrensninger betydde at vi bare kunne utforske noen få. Gjestehavnene i Skien og Notodden tilbyr utmerkede muligheter til å utforske byene. Hvis du legger til i Lårdal, har du et perfekt utgankspunkt for å gå den kjente Lårdalsstigen, som byr på fantastisk utsikt over Bandak og Telemarkskanalen.

Andre bemerkelsesverdige gjestehavner inkluderer Dalen, Kviteseid, Nesøya (Notodden), og Norsjø Ferieland, som alle tilbyr unike aktiviteter. Selv om vi ikke hadde tid til å dra nytte av alle disse mulighetene, gjorde vissheten om at de var der at vi følte oss fristet til å utforske mer.

Etter en lang dag med utforskning, nådde vi Dalen, der Telemarkskanalen ender. Teamet overnattet på det historiske Dalen Hotel. Bygget i 1894, har hotellet huset kjente gjester som keiser Wilhelm av Tyskland og kong Leopold II av Belgia.

Hotellets storslåtte arkitektur og rolige omgivelser ga den perfekte bakgrunnen for å reflektere over eventyret vi hadde vært igjennom sammen. Vi tilbrakte kvelden på hotellet, delte dagens historier over en øl, og neste dag, etter en tidlig frokost, startet vi vår reise hjem gjennom kanalen.

Telemarkskanalen er en opplevelse som kombinerer historie, natur og en følelse av rolig eventyr. Den har mye mer å tilby enn vi rakk å oppleve på denne turen, og det gjør oss ivrige etter å komme tilbake for mer.

For Nordkapp-teamet var det en mulighet til å utforske en unik del av Norge med et fartøy som forbedret alle aspekter av turen. Enduro 805 gjorde utfordringene ved kanalen håndterbare og de vakre øyeblikkene mer minneverdige. Da vi nådde slutten av kanalen i Dalen på den første dagen, og tilbake hjem dagen etter, var det en delt følelse av prestasjon – ikke bare i hva vi hadde sett, men i hvordan vi hadde opplevd det sammen.

Fortsett å lese

Bli med i Nordkapp-familien

Få eksklusive invitasjoner til arrangementer, oppdateringer om nye båtmodeller og viktige båttips.