Mercury lanserer sin nye V10-teknologi og gir Nordkapp flere motoralternativer

Vinteren 2023 lanserte Mercury sine helt nye V10-motorer for markedet, og utvidet dermed sin portefølje av motorer. Motorene er utviklet uten noen form for turbo eller kompressor og er dermed båtverdenens første naturlig aspirerte V10. Motoren oppgis å senke støy i bruk, samt gi bedre akselerasjon både som 350hk og 400 hk. Vi tok en prat med utviklingsansvarlig hos Nordkapp, Ronny Antonsen for å høre mer om hva de nye motorene fra Mercury kan gi til Nordkapp-båtene.

Første i sitt slag

Mercury har designet de nye V10-motorene helt fra bunnen av, og kommet opp med en motorblokk på 5,7 liter. De tre versjonene 350hk, 400 hk og 400 hk R deler dermed plattform og teknologi. Motorene utvikles også med Verado-teknologi, noe som gjør at støynivået og vibrasjon når et minimum, mens kraften utnyttes maksimalt.

V10-motorene er laget for å gi et enda bedre vekt/effekt-forhold og gi større båter et fantastisk skyv. V8 Verado-motorene har ca 1,10 hestekraft per kilo, mens V10 produserer 1,26 hestekraft per kg.

Utveksling, propell og motorvolum gir en arbeidsvillig motor

Den nye V10 Verado-motoren har utveksling på 2.08:1 mot V8 Veradoens 1.85:1, noe som gir V10-motoren meget god aksellerasjon og gjør at motoren jobber lett når du skal ha båten opp i plan. Dette kan også være med på å redusere båtens planingsterskel, noe som er fordelaktig på større og tyngre båter.

Mercury har i økende grad tilbudt den avanserte DTS-kontrollen, noe som gir et mykere girbytte og gir deg en veldig behagelig kjøreopplevelse. Disse kontrollene bruker elektroniske signaler istedenfor vaierkabler slik at din kjørepresisjon blir bedre. Med disse kontrollboksene er det også mulig å kjøre twin-installasjoner med ett håndtak, noe som gjør det enklere som båtfører. V10-motorene får de samme DTS-mulighetene som V8 og V12-motorene får, med blant annet active trim i selve boksen (ikke lenger som eget panel på dashbordet) og startknapp.

Propellen på V10-motorene er utstyrt med propellserien Revolution X, og propellene har en stor diameter, noe som gir deg et heftig skyv fra første knop. Litt av hemmeligheten bak en så imponerende stor propell er motorens girkasseutveksling og moment. Dette gjør motoren velegnet til de større modellene fra Nordkapp

Spennende utvidelse for Nordkapp-modellene

Dagens modeller tilgjengelig med V10-motorer

Nordkapp vil kunne levere flere modeller med V10-motorer fremover. Disse modellene vil du se med V10 i løpet av sesongen:

«V10-motorene blir et spennende tilskudd til Nordkapp-modellene», sier Ronny Antonsen, utviklingsansvarlig for Nordkapp i Frydenbø Marine. «Dagens motorisering med Verado V8 gir Nordkapp-båtene en kjempegod kombinasjon av lavt støynivå, mye moment og komfortabel kjøreopplevelse. Med V10-motorene får vi muligheten til å spisse kjøreegenskapene ytterligere, men også ivareta den gode kjørekomforten. Jeg er imponert over hvor stillegående V8, V10 og V12-teknologien er. Blant annet har vi målt støynivået i Gran Coupe 905 V12 til utrolig lavt, selv med V12-motor på hekken. Både motorteknologien og AMS-teknologien (Advanced Mid Section) fra Mercury gjør dette mulig, og det blir utrolig spennende å få kjøre mer av disse motorene på Nordkapp-båtene fremover.

 

Ønsker du å lese mer om Mercurys nye V10 finner du informasjon her: https://www.mercurymarine.com/no/no/engines/outboard/verado/350-400-hp/