Espen Thorup: Nordkapps designer med et livsvarig ønske om å lage noe nytt
I over 30 år har han ledet utviklingen av Nordkapp-looken. Nå forteller han hvordan det hele startet.
Da Espen Thorup var åtte år gammel, designet han sin første båt. Innovatøren kommer fra en norsk familie av kunstnere, arkitekter og ingeniører. Dermed var lysten til å lage noe nytt en del av DNA-et hans. "På en uvanlig grå sommer fant jeg en haug med amerikanske båtblader og begynte å studere de ulike båtmodellene nøye, og jeg forsøkte å være veldig kritisk. Jeg tenkte på hvordan jeg kunne forbedre funksjonaliteten og utseendet på båtene. Deretter skisserte jeg ulike ideer med et ark og en penn", forteller han. For Thorup var fritidsbåtlivet en del av livsstilen allerede som barn, så det var ikke overraskende at han til slutt tok imot kallet da Ronny Antonsen fra Nordkapp banket på døren mange år senere.
Espen Thorup viser oss skisser av ulike båtdesign på kontoret sitt.
De tidlige årene som designer
Med alderen ble det naturlig for ham å følge den kreative tradisjonen til familien. Moren var kunstner, faren arkitekt, og mange i slekten jobbet som ingeniører. Men i 1972, som følge av oljekrisen, ba faren ham om aldri å bli arkitekt, noe som begrenset mulighetene for Espen, så han bestemte seg for å forfølge drømmen om å bli industridesigner. Han dro til California for å studere ved Art Center College of Design.
På slutten av studietiden fikk Thorup tilbud om å jobbe i USA. Da han hadde tilbrakt fire år i utlandet, og de siste to årene uten å besøke Norge, fikk han en flybillett og en forespørsel fra familien om å komme tilbake til Norge. "Jeg hadde til og med begynt å drømme på engelsk. Så da en bedrift i Norge tilbød meg en jobb, virket det som et godt tidspunkt å returnere tilbake hjem", sier han.
En ny start med Nordkapp
I 1987, vender Espen Thorup tilbake på norsk jord og begynte å jobbe som industridesigner. Da han hadde gjort seg kjent gjennom arbeidet sitt, banket Ronny Antonsen, eieren av den nylig gjenoppståtte båtprodusenten Nordkapp, på døren hans. På denne tiden var Thorup vant til å designe store skip, og han takket ja til muligheten til å jobbe sammen med Otto Scheen, Nordkapps pionerdesigner.
Premiere 730 var det første samarbeidsprosjektet til duoen og det ble introdusert for verden i 1993. Selv om Thorup hadde et skarpt øye for båtens layout og funksjonalitet, var han en nybegynner når det gjaldt å designe skrog. Derfor utfylte de hverandre i arbeidet og fortsatte å produsere flere båter sammen. På 90-tallet ble ikoniske serier som Vitesse og Comtesse skapt, sammen med Enduro- og Avant-seriene som fortsatt er i produksjon frem til i dag. Thorup begynte etter hvert å designe skrogene og overtok rollen som Nordkapps hoveddesigner.
"Jeg har aldri hevdet at jeg er skrog designer. For å være helt ærlig er det ikke særlig komplisert å designe et skrog. Men du må likevel ha respekt for det du holder på med og sørge for at skroget har et godt tyngdepunkt, slik at båten blir bygget på en balansert måte. Den største utfordringen er optimalisering; det er en prosess med testing og korrigering for å finne den optimale løsningen", sier han.
Ikke redd for å gjøre ting litt annerledes
Thorup respekterer kulturarven som Scheen og andre skapte før ham. "Men jeg har alltid hatt en visjon om å utvikle ting på en annen måte", legger han til. "Kjerneverdiene for god funksjonalitet var der før meg. Men i dag ser skrogene veldig annerledes ut. Når du først ga gass og båten begynte å plane, var det typisk at baugen ble så høy at du mistet horisonten av syne før den stabiliserte seg. De fleste båter var slik på den tiden. Når jeg begynte å designe skrog, var et av hovedfokusene mine å skape en nesten usynlig planingsterskel som gjør at du knapt merker når det skjer. Det er skrogets form som skaper denne jevnheten"
Nordkapp-skrogene har gjennomgått en betydelig utvikling gjennom årene.
"For meg er Nordkapp noe helt unikt."
Når det gjelder innovasjon og design, er det noen ganger viktig å ta et skritt tilbake for å få nye perspektiver. I løpet av 2009 tok Thorup og Nordkapp en kort pause i samarbeidet for å finne ny inspirasjon. "Målet mitt var å komme tilbake til Nordkapp-familien med en litt annen innfallsvinkel enn tidligere og å skape en ny stil og et nytt designspråk", sier han. Etter to år ble samarbeidet gjenopptatt, og kort tid etter skulle Nordkapp-teamet sjokkere verden med den prisbelønte midtkonsollbåten Enduro 605, som ble velkjent for sin rette baug, og som inspirerte utallige andre båter som kom etter den.
Designfilosofi med fokus på funksjonalitet
Inspirasjon kan hentes fra hva som helst, enten det er arkitektur, biler eller møbler. Det meste kan påvirke ideene og tilnærmingen til design, og selv om han setter pris på det rene utseendet til ulike objekter, er designfilosofien hans ikke begrenset til en verden av former, linjer og uttrykk. "Jeg fokuserer først og fremst på funksjonalitet, og jeg vil at Nordkapp skal bli anerkjent for det," sier han. "Alt dreier seg om en kombinasjon av funksjonalitet og stil. Uansett om det dreier seg om en lastebil, en kniv eller en kaffemaskin, må komposisjonen alltid være i harmoni. Men det begynner med funksjonen."
Denne tankegangen preger de Nordkapp-båtene vi kjenner og elsker i dag. Alle er konstruert med et høyt funksjonalitetsnivå for å passe til den unike båtlivsstilen i Norden. "Vi har en litt annen bruk av båtene våre her oppe enn i Middelhavet, for eksempel. I Middelhavet er Afrika det første fastlandet du ser etter at du har lagt ut fra land. I motsetning til dette har Norden øyer og holmer spredt rundt i skjærgården, og det kan gjøre båtlivet litt annerledes her oppe. Av den grunn er det et større fokus på funksjonalitet når vi designer båter for Norden" sier han.
Enhver design begynner med funksjonalitet.
Nye ideer på en gammeldags måte.
Når man trer inn på kontoret til Espen, blir man umiddelbart truffet av en kreativ bølge. Gjennom takvinduene er det mye naturlig lys, og rundt omkring på kontoret ligger store sammenrullede papirark, penner, linjaler og skisser på hver sin bestemte plass. Det er tydelig at det fortsatt jobbes mye på den gamle måten ved hjelp av penn og papir:
"Jeg starter med å sortere og prioritere de ulike funksjonene og utformingen av båten. Jeg foretrekker å bruke penn og papir fremfor datamaskin i denne prosessen. Dette gir meg kreativ frihet, du kan fantasere om ting uten å være begrenset av noe. Men datamaskinen har sin funksjon. Senere i prosessen, når ideene skal realiseres, er de en viktig ressurs."
Alle design starter med penn og papir.
Et mål om å skille seg ut
Det har alltid vært et mål at hver Nordkapp-båt skal ha en tydelig identitet, og at man skal kunne kjenne igjen hver enkelt båt på sjøen, selv uten å se logoen. "Jeg har andre spørsmål enn mange andre under designprosessen", sier han, og det er en av grunnene til at Nordkapp-teamet har klart å skape et unikt utseende. Også her snakker han om komposisjonen: "Alt starter med en idé om skroget, om hvilken motor som skal brukes og hvordan båten skal se ut, selv om dette varierer fra modell til modell. Selve utseendet til Nordkapp skal være det samme."
Å skape noe tidløst
Ikke lett å skape en serie av båter som er i stadig utvikling samtidig som den beholder Nordkapps signaturutseende. Å designe hver enkel båt slik at den føles relevant selv 10 eller 20 år etter lanseringen, er en utfordring i seg selv. Så hvordan skaper man en serie av båter som føles tidløse? Thorup begynner med å ta tak i en alvorlig feil som produsenter gjør:
"Jeg prøver å forhindre at vi gjør den feilen å designe en båt basert på suksessen til våre tidligere modeller. En slik tankegang skaper lett en copy-paste-tankegang; man får en båt som blir populær, så man designer den neste deretter, og den gir også gode resultater, så man fortsetter å gjøre det samme med de neste. Og plutselig står man med en rekke båter som ser ut som om de har gått inn og ut av kopimaskinen. Resultatet er at seiren blir utdatert, og da har du et problem", sier han.
Han mener at Nordkapp bruker en designprosess i stadig utvikling for å holde interessen ved like: "Hver båt skal både ha noe som er standard, som en del av båtens historie, og noe som er helt nytt. Dette gjelder for alle båtene våre; alle nye båter skal ha noe som tidligere båter ikke hadde. På denne måten holder vi båtmerket relevant og moderne etter hvert, uten å måtte starte helt på nytt", sier han. Espen påpeker likevel at det alltid kan diskuteres om denne tilnærmingen fungerer eller ikke. I tillegg legger han til at hvert eneste båtmodell er resultatet av et enormt teamarbeid, og at folk fra produksjonen også er involvert i designprosessen.
Han trekker frem Enduro 605 som et godt eksempel på en båttype som har klart seg godt gjennom tidene. "Den ble lansert for snart ti år siden, men den er nesten akkurat like aktuell i dag som den gang", sier han. Sannsynligvis fordi få båter fortsatt kan måle seg med Enduro 605 når det gjelder design - men det kan være en subjektiv oppfatning, legger han til med et glimt i øyet.
Øynene lyser opp når han snakker om design.
Designprosessen for Coupe 830
Nordkapps nyeste tilskudd, styrhusbåten Coupe 830, er bygget på det samme skroget som den elskede daycruiseren Noblesse 830, som ble lansert ett år tidligere, i 2022. Det er imidlertid en unik utfordring å tilpasse et skrog til ulike båter.
"Dette gjør prosessen med å designe skroget vanskeligere fordi du må bestemme skrogformen tidlig. Det innebærer vektfordeling og balanse for å få båten til å kjøre så optimalt som mulig. Det er ikke enkelt å designe skroget slik at det passer til to ulike båttyper. Enkelte modeller har tyngdepunktet lenger fremme enn andre på samme skrog, noe som gjør vektfordelingen utfordrende. Og det er noe man må få til", sier han.
Han forklarer hvordan man tilpasser båten til ulike motorkonfigurasjoner: "En båt kan benytte én motor, mens en annen benytter to. Det innebærer at den ene båten vil ha dobbelt så mye vekt fordelt bak. Deretter må du se på andre komponenter, som drivstofftanken; den bør ha to forskjellige plasseringer. Hvis du har to motorer, bør den plasseres lenger mot baugen for å skape en jevnere vektfordeling. Og du må få til vektfordelingen hvis du vil at begge båtene skal nå planing uten problemer."
Tilpassingen av skroget til begge båtene gjorde byggeprosessen mer krevende for hele teamet. De var nødt til å planlegge alt i et bredere spekter og tenke på ulike løsninger for alle aspekter, fra ventilasjon til kabling. Den analytiske tilnærmingen Thorup lærte på skolen, kom godt med. "Hvert eneste problem har 50 løsninger, og min jobb er å finne de beste løsningene for den spesifikke situasjonen", sier han og understreker at ethvert design er et kompromiss på et eller annet nivå; enten det er en 15-fots båt eller en luksusyacht, har du alltid flere alternativer, men du må finne de få som er viktigst.
Uansett om du prøver å skape noe nytt, er det viktig å tenke at komplikasjoner alltid fører til bedre løsninger. Han forteller videre at det å designe og produsere fartøyene var en krevende, men fantastisk oppgave for hele teamet. Og han legger til: "Jeg liker denne typen utfordringer."
Det var her Coupe 830 ble til.
Den dype respekten Thorup har for arven fra Nordkapp er tydelig. Det er tydelig at han og teamet hans ønsker å fortsette å flytte grensene sammen. Å skape flere muligheter for folk til å oppleve magiske øyeblikk til sjøs i årene som kommer.
Vil du lære mer om Espen Thorup og Nordkapp?